Close ad
السيارات الكهربائية موضه ام مستقبل؟

د. وسام عيسى

د. وسام عيسى , 27 يوليو 2023

في ضواحي مدينة ديترويت التي أعشقها  يتشكل مستقبل صناعة السيارات أو هكذا تعودنا. مصنع السيارات العريق بنفس شكله، لكن أحد خطوط الإنتاج  شكله مختلف, لايوجد "شكمان" ولا "جير بوكس" ولا "تنك بنزين", وكمان لايوجد "بوجيهات" ولا "رادياتير", أساسا "الموتور" مش موجود. علي الأرفف يوجد بطاريات تشبه بطارية موبايلي لكن طولها حوالي 2م ووزنها قريب من 300 كج، وهي من نوع  Lithium-ion, يتم تعليقها أسفل كل سيارة.

بعض مهندسين تطوير محركات الاحتراق (ICE) من اصحاب الخبرة تم استبدالهم بمهندسين كهرباء لتطوير زيادة عدد الكيلومترات في الشحنة الواحدة للبطارية وللعمل علي إعادة الشحن في اقل من نصف ساعة. الابتسامة والفخر كانت واضحة علي كل من يعمل في القسم، فهم مختلفون ويصنعون المستقبل.

واضح اننا داخلين علي تغيير كبير جدا بل مرحلة مختلفة تماما في صناعة السيارات.

 

كانت هذة الزيارة منذ أكثر من 10 سنين. اليوم في 2023 وبعد زيارات كثيرة لأكبر مصانع السيارات في العالم "اليابان وألمانيا وأمريكا وانجلترا وغيرها", وبعد تخصصي في مجال التخطيط للبرامج المتكاملة للتنقل عن طريق الكهرباء "E-Mobility", احب أوضح لحضراتكم ان هناك فرق كبير جدا بين تطبيق برنامج متكامل للتنقل عن طريق الكهرباء E-Mobility وبين تصنيع سيارة كهربائية EV, وان في دول نفذت برنامج E-Mobility من غير ما تصنع أو تجمع سيارة كهربائية "زي هولندا والنرويج" وفي دول صنعت سيارات كهربائية ولم تنفذ برنامج E-Mobility موحد "زي أمريكا اللي فيها ولايات محدده تملك برنامج" وفي دول عملت الاتنين "زي اليابان", 

 

لكن قبل ما أشارك معاكم تجربة كل دولة ونتعرف علي مين اللي ماشي في طريق النجاح ومين المتعثر؟، وليه؟, اسمحوا لي أطرح بعض الأسئلة التي تبدو بديهية, لكن لما نجاوبها سنري الصورة بطريقة مختلفة تماما.

 

-        مين المستفيد من هذا التحول والتغيير الكبير "شركات السيارات ولا الحكومات ولا الافراد" وليه؟

-        هل كل الدول بتطبق برنامج موحد؟ واللي بتطبق برنامج متكامل بتستفيد اكتر ولا اللي بتصنع سيارة كهربائية؟ ومتي وكيف تستفيد؟

-        ما هي التحديات الحالية. وهل تغلبت الشركات والحكومات علي كل التحديات وبالفعل بدأ السباق للسيارات الكهربائية؟

-        هل مادة الليثيوم التي تصنع منها البطاريات موجودة وكافيه لانتاج 90 مليون سيارة تنتج سنويا في العالم, ولاستبدال اكتر من 1.6 مليار سيارة تسير في طرقات العالم؟

-        ماهي اخر الأبحاث العالمية علي البدائل لبطاريات الليثيوم "مثلا: الصوديوم, الماغنسيوم, الجرافين, بطاريات الحالة الصلبة"؟

-        هل تهدد سيارات الهيدروجين السيارات الكهربائية؟

-        هل تتعارض خطط الشركات لإنتاج السيارات الكهربائية مع خططها لتطوير القيادة الذاتية Autonomous ؟

-        هل مصر محتاجة فعلا تصنع سيارة كهربائية بالكامل, ولا تجمعها وتستورد البطارية, ولا تطبق برنامج متكامل E-Mobility ؟ وليه؟

 

ده كان جزء فقط من أسئلة كثيرة وفي كل مقال سنجاوب مع بعض علي سؤال وسوف أشارك معاكم تجربة كل دولة بنجاحاتها واخطائها وتحدياتها، وايضا توقعات المستقبل حسب اخر الدراسات العلمية والاقتصادية العالمية.

 

انتظرونا في المقال القادم ...

اخبار جوجل تابعوا صفحتنا على أخبار جوجل

الاخبار المقترحة

الاخبار الرئيسية

مقال رئيس التحرير

الأكثر قراءة