لازم تعرف إن عمرة موتور الموتوسيكل الصيني لها أسلوب معين للتلين ولازم تعرف إن له فترتين تليين أولى وثانيه ولازم تتبعهم عشان تحافظ على العمر الافتراضي للموتوسيكل
وفى فترة التليين الأولى أو الاحتكاك الأولى سيتم فيها تغيير الزيت الموجود في المحرك بزيت أخر جديد.
وبعد تغير الزيت تقوم بتشغيل الموتور لمسافة لا تتعدى ال500 كم وبسرعة في حدود إل 50 كم .
مع تغير السرعات وعدم القيادة على ترس واحد أو سرعة واحدة لفترة طويلة .
ويفضل عدم تحميل الدراجة بأحمال زائدة .
إما فترة التلين الثانية أو ما تسمى بالاحتكاك الثاني فيكون لمسافة تتراوح بين 500 ~ 1000 كم.
والسرعة عند التلين يفضل إلا تزيد عن ال70 كم.
لما تنتهي من التلين لازم تعمل خطوات الصيانة للموتور فتقوم بإتباع جدول تغير الزيت ومن ثما تبدأ بتغيير الزيت ثم تعيد تغيير الزيت بعد 300 كم للموتسيكل ثم بعد 1000 كم .
واحرص عند تغيير الزيت إن يكون المحرك دافئ .
افحص شمعة الاحتراق "البوجية" بعد أول 1000كم ثم بعد 3000 كم.
بعد الفحص الأول احرص على تنظيف البوجية وإعادة ضبط شدة السلسلة "الجنزير" و تشحيمة من فترة الي أخري.
لما تشغل المحرك اجعل الفتيس على وضع المور وسيب المحرك شغال لمدة من 2-3 دقائق.
قلل سرعة دوران المحرك حتى تكون في حدود 1300-1500 لفة هتلاقى المؤشر موجود عندك في العداد.
وفى النهاية احرص على تنظيف وتغير فلتر الهواء بشكل منتظم و دوري ليعطى في النهاية أفضل أداء للموتوسيكل
ولكي تحافظ على عمر الموتوسيكل لأكبر فترة.