نصائح للجميلات بعد رمضان لقيادة السيارات فى العيد بصحه وتركيز

23 مايو 2020

"قيادة آمنة في العيد"

تغيير حجم الخط

 
 
 
عيد الفطر المبارك  خلال ساعات ، كل سنة و انت طيبة. و رغم ان رمضان عدى بخير، بس مش لازم تننسى ان جسمك لِسَّه متأثر بالصيام، و عشان تضمني صحتك و انت سايقة في العيد، حانقول شوية نصائح سريعة. 
 
اولا العادات الغذائية: و اول نصيحة بخصوص عيد الفطر، باطلب منك بلاش نكتر من اكل الكحك و الغريبة و بقية حلويات العيد اللذيذة الدسمة، و نكتفي باقل كمية ممكنة و يفضّل قطعتين بس في اليوم. 
 
و أرجوكي حاولي قد ما تقدري تتجنبي تناول الأسماك المملحة (الفسيخ)، لان أملاحها المركزة ممكن يكون لها تأثير سلبي على الجسم، بالاضافة لمشاكل تصنيعه و تخزينه ممكن تسبب تسمم غذائي خطير جدا لا قدر الله. 
 
و بوجه عام، عشان نريح جهازنا الهضمي، بننصح بتنظيم مواعيد الوجبات الغذائية، و نحاول نثبت مواعيدها اليومية، و كل ما نقلل كية الاكل بيكون أصح. 
 
و بننصح بالتغذية الصحية المتوازنة، و التركيز على الأكلات الغنية بالألياف زي الخضار و الفواكه، و الاسماك زي السالمون، و تجنب الأكلات الدسمة و المسبكة و المقلية قدر الإمكان. 
 
ثانيا شرب السوائل الكافية يوميا، و دائما نحط في بالنا ان طول فترة تعرضنا للشمس، و خصوصا في المصايف، بتفقد جسمنا سوائل لازم نعوضها، و بنفكر ان كمية السوائل اليومية المطلوبة (٢-٣) لتر. 
 
ثالثا البعد عن العادات الضارة، زي التدخين و شرب المشروبات الغنية بالكافيين، خاصة ان شراهتنا ليهم بتزيد فور انتهاء شهر الصوم. 
 
رابعا النشاط والحركة، و الحركة بركة، و الخمول و الكسل مرفوضين. حاولي تنتظمي على رياضة المشي لمدة ٣٠ دقيقة، ٣ مرات أسبوعيا، و صدقيني حاتحسي بتحسن رائع في صحتك. 
 
خامسا و اهم حاجة: الالتزام بتعليمات اجهزة الدولة لمكافحة انتشار ڤيروس (كورونا)، و احترام مواعيد الحظر، و تجنب التجمعات، و استخدام الكمامات، و غسل الأيدي المستمر، لان كل دا حيساعد في الحد من هذه الجائحة العالمية، و ربنا يسلمنا جميعا. 
 
 
 
بقلم دكتور كريم النحاس 
مدرس و استشاري أمراض النساء و التوليد بالمركز القومي للبحوث. 
 
 

الأكثر قراءة

جميع حقوق النشر محفوظة لدى مؤسسة الأهرام، ويحظر نشر أو توزيع أو طبع أي مادة دون إذن مسبق من مؤسسة الأهرام
>