نصائح لقيادة صحية في رمضان.. فقدان سوائل الجسم بسبب الحر

24 ابريل 2020

.

تغيير حجم الخط

كل سنة و انت طيبة رمضان جاي في الصيف، و كلنا عارفين إن الزحمة مع الحر من أكثر الحاجات اللي ممكن ترهقك مع الصيام، و ممكن لا قدر الله تتسبب في الإصابة بالجفاف أو ضربة شمس.

 

وعشان نتجنب الجفاف، بننصحك تاخدي بالك من شرب كمية سوائل مناسبة طوال فترة الافطار (٢-٣) لتر.

 

  • من الضروري منع سخونة مقصورة العربية، عن طريق الحفاظ على التهوية الجيدة، من خلال فتح الشبابيك، او من خلال تشغيل تكيف العربية، و دا أفضل لان برودة التكيف بتمنع فقدان سوائل الجسم عن طريق العرق. 

 

  • الحفاظ على هدوء الأعصاب مهم، لان العصبية و التوتر بيستهلكوا من طاقتك و صحتك، دا غير انهم مش من اداب الصيام.

 

-أخيراً نتمنى لك صيام آمن وأنت في عربيتك، و لِسَّه الكلام ماخلصش، و نتقابل بكرا إن شاء الله.

 

بقلم: د. كريم النحاس

مدرس و استشاري أمراض النساء و التوليد بالمركز القومي للبحوث

 

الأكثر قراءة

جميع حقوق النشر محفوظة لدى مؤسسة الأهرام، ويحظر نشر أو توزيع أو طبع أي مادة دون إذن مسبق من مؤسسة الأهرام
>